Kącik Rodzica (nowe materiały!)

Wiersze napisane przez naszych Rodziców, które były recytowane przez ich pociechy podczas XX Przedszkolnego Konkursu Recytatorskiego „Umiem Pięknie Recytować” pod hasłem „Sport to zdrowie”:

 

„Wesoła gimnastyka”

Helenka Milewska z mamą

W piątce – przedszkolu

gimnastykę mamy!

Z Panią Anetką się rozciągamy!

Wnet ubieramy stroje sportowe

i przedszkolaki są już gotowe!

Skłony, pajace – kochamy ruch,

wysportowany jest mały zuch!

I każde dziecko w Suwałkach wie,

że sport to zdrowie i ćwiczyć chce!

 

„Sport to zdrowie”

Szymon Olkowski z tatą

Każde dziecko Ci to powie,

wszyscy wiedzą – sport to zdrowie.

Zamiast drapać się po brzuchu,

wstań z kanapy, zażyj ruchu.

Skakać możesz w każdej chwili,

trampolina czas umili.

Przedszkolaki radzą szczerze,

idź pojeździć na rowerze.

Biegać przecież każdy może,

nawet kiedy mróz na dworze.

Żebym zdrowym być jak ryba,

dobrze czasem jest popływać.

Na boisku porzuć troski,

strzel jak Robert Lewandowski.

Więc powtarzam jeszcze raz,

na aktywność zawsze czas.

……………………………………………………………………………………………………………………

Artykuł dla Rodziców:

Ruch – regulator emocji w rodzinie     

……………………………………………………………………………………………………………………  

Aktywność fizyczna przedszkolaka 

Wiek przedszkolny cechuje duża intensywność rozwoju fizycznego, szybki wzrost kośćca i powiększenie muskulatury ciała twojego dziecka. Rozwój ruchowy przedszkolaka jest mniej gwałtowny niż dziecka w okresie niemowlęcym, maluch zaczyna jednak doskonalić swoje ruchy. Jest jeszcze słabo skoordynowany, co przejawia się np. udziałem całego ciała w wykonywaniu wszystkich czynności. Rozwija się jednak motoryka dziecka, przedszkolak biega coraz sprawniej, wykonując przy tym dłuższe kroki.

Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują ogromną potrzebę ruchu, są wtedy najbardziej żywe, biegają, skaczą, krzyczą. Gimnastyka dzieci w wieku przedszkolnym ma na celu wzmocnienie ich muskulatury i kształtowanie prawidłowej postawy. Zwykle w przedszkolach ćwiczenia wykonywane z dziećmi są rozmaitymi wariantami chodu, biegu, pełzania czy rzutu. Przedszkolaki mogą wykonywać także ćwiczenia równoważne.

Dzieci w wieku przedszkolnym powinny mieć przynajmniej 20 minut zajęć ruchowych dziennie. Jeśli w czasie wakacji czy urlopów nie posyłasz dziecka do przedszkola, pamiętaj aby zapewnić mu codzienną dawkę ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu.

Przedszkolaki, poza prostymi ćwiczeniami gimnastycznymi, mogą już zacząć trenować niektóre dyscypliny sportu. Odpowiednia dla dzieci jest jazda na rowerze, jazda konna, pływanie, jazda na rolkach czy piłka nożna. Jeśli widzisz, że twoje dziecko wykazuje duże zainteresowanie aktywnością fizyczną, zapisz go do szkółki sportowej, gdzie pod fachowym okiem trenerów będzie mogło rozwijać swoje zainteresowania.

Bardzo ważne, także we wzmacnianiu więzi emocjonalnej, jest wspólne uprawianie aktywności fizycznej rodziców z dziećmi. Dlatego nie zadowalaj się zajęciami sportowymi, które oferuje twojemu dziecku przedszkole. Nic nie zastąpi dziecku wspólnie i aktywnie spędzonego czasu z rodzicami. Jedźcie razem na wycieczkę rowerową, idźcie na basen albo zagrajcie w piłkę.

Zdrowy i harmonijny rozwój dziecka musi być uzupełniony aktywnością fizyczną. Nie wystarczą wartościowe posiłki, by twoje dziecko prawidłowo się rozwijało, musimy też stale dostarczać mu ruchu, który wzmocni odporność, poprawi apetyt i kondycję fizyczną twojego malucha.

Rodzice, pamiętajcie o wspólnej aktywności fizycznej!

 ………………………………………………………………………………………………………..

Artykuły dla Rodziców:

Adaptacja dziecka w wieku przedszkolnym

Refleksje nad zaletami grup mieszanych w przedszkolu

…………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………

Czy wiesz, jak przez czytanie rozwijać mowę?
Dlaczego warto czytać dzieciom?
 
29 września. Dzień Głośnego Czytania.
 
Początkowo książka w rękach dziecka jest tylko zabawką – przedmiotem manipulacyjnej zabawy.
Dopiero rodzice mogą zainteresować dziecko treścią książki. Początkowo bardziej opowiadamy treść książki, oglądamy obrazki, wskazujemy postacie, naśladujemy odgłosy. Stopniowo koncentracja dziecka rozwija się i z coraz większym zainteresowaniem słuch i aktywnie uczestniczy w czytaniu z rodzicami.
A jak czytanie dziecku wpływa na rozwój mowy?
Wzbogaca zasób słów mowy biernej (rozumienie) i czynnej (mowa), poszerza wiedzę o świecie, ćwiczy koncentrację i pamięć.
Jak wycisnąć z czytania ile się da?
? Czytaj dziecku codziennie – niech to będzie wasz rodzinny rytuał – kształtuj nawyk.
? Ucz decydowania – pozwól dziecku wybrać ulubioną książkę,​
? Rozmawiaj z dzieckiem na temat treści książki, wydarzeń, oceniajcie postępowanie bohaterów, uzasadniajcie swoje zdanie – ucz dyskusji​
? Zaspokajaj ciekawość poznawczą dziecka – udzielaj mu odpowiedzi na pytania, które pojawią się podczas wspólnego czytania​
? Ćwicz pamięć – po przeczytaniu książki zamknij ją, zadawaj pytania dotyczące treści, odtwarzajcie kolejność zdarzeń​
? Pobudzaj wyobraźnię i kreatywność i słownictwo – wymyślcie inne zakończenie bajki lub ułóżcie własną​, dodajcie nowych bohaterów, wymyślcie dla postaci inne imiona.
 
Czytanie na głos:
✅ stymuluje rozwój mózgu,
✅ pobudza ciekawość świata,
✅ rozwija wyobraźnię,
✅ zainteresowanie czytaniem,
✅ poczucie bezpieczeństwa,
✅ buduje więź i bliskość z rodzicem,
✅ kształtuje wrażliwość moralną,
✅ zapobiega uzależnieniom od urządzeń multimedialnych!

Książki polecane do czytania dzieciom:

Wiek od urodzenia:

Wiek od 4 lat:

  • Kim Fupz Aakeson – Esben i duch Dziadka
  • Wiera Badalska – Ballada o kapryśnej królewnie ●
  • Liliana Bardijewska – Zielony Wędrowiec; Moje – nie moje
  • Grażyna Bąkiewicz – Kosmiczni odkrywcy: Franio i jego babcia #
  • Paul Bright, Brian Sibley, Jeanne Willis, Kate Saunders – Nowe przygody Kubusia Puchatka
  • Marcin Brykczyński – zbiory: Jedna chwilka, uczuć kilka; Co się kryje w sercu na dnie; 12 kolorów; 12 miesięcy
  • Jan Brzechwa – Pan Drops i jego trupa ●
  • Joanna M. Chmielewska – Niebieska niedźwiedzica
  • Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki
  • Smiljana Coh – Siedem księżniczek
  • Carlo Collodi – Pinokio
  • Vaclav Čtvrtek – Bajki z mchu i paproci ●; O gajowym Chrobotku ●; Podróże furmana Szejtroczka ●
  • Iwona Czarkowska – Biuro zagubionych zabawek #; Pan Kudłaty i Cztery Łapy #
  • Beryl Evans (Stephen King) – Charlie Ciuch-Ciuch
  • Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności
  • Dorota Gellner – zbiory: Przedszkolakom; Czarodziejski świat; Ziewnik; Wiersze dla dzieci
  • Éva Janikovszky – Gdybym był dorosły
  • Czesław Janczarski – Jak Wojtek został strażakiem
  • Tove Janson – Kto pocieszy Maciupka?
  • Grzegorz Janusz – Misiostwo świata #
  • Hanna Januszewska – O Pleciudze ●
  • Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Sznurkowe historie; Maleńkie Królestwo królewny Aurelki; Florka (seria)
  • Kęstutis Kasparavičius – Mała zima
  • Maria Krueger – Apolejka i jej osiołek
  • Lucyna Krzemieniecka – O Jasiu Kapeluszniku ●
  • Tadeusz Kubiak – Wiersze na dzień dobry
  • Małgorzata Kur – Gucio na tropie zaginionej świnki morskiej #
  • Munro Leaf – Byczek Fernando
  • Åsa Lind – Piaskowy Wilk (seria)
  • Astrid Lindgren – Pippi Pończoszanka; Emil ze Smalandii ●
  • Hugh Lofting – Doktor Dolittle i jego zwierzęta (seria)
  • Beata Majchrzak – Opowieść o błękitnym psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci #
  • Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka (seria)
  • Maria Marjańska-Czernik – Wypożyczalnia babć
  • Patric McDonnell – TEK. Nowoczesny jaskiniowiec
  • Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki
  • Alan A. Milne – Kubuś Puchatek; Chatka Puchatka
  • Pija Lindenbaum – Nusia i bracia łosie (seria)
  • Łukasz Olszacki – Bajka o tym, jak błędny rycerz nie uratował królewny, a smok przeszedł na wegetarianizm #
  • Joanna Papuzińska – zbiory: Pims, którego nie ma; Wierszyki domowe; Król na wagarach; Pod bajdułem
  • Renata Piątkowska – Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni
  • Pan Poeta – Kura, co tyła na diecieSowa, co bałagan ma w porządkuPaw, co ogon miał z przyjaźni (i inne tytuły z ptasiej serii)
  • Gianni Rodari – Bajki przez telefon (w tym Historyjki o Alicji, która zawsze wpadała w kłopoty) ●
  • Zofia Rogoszówna – Dzieci Pana Majstra ●
  • Tomasz Samojlik – Żubr Pompik. Tropy na śniegu (seria); Nauczę cię pływać, moja wyderko
  • Ulf Stark – Cynamon i Trusia. Wiersze o złości i radości (seria); Jak tata pokazał mi wszechświat
  • Małgorzata Strzałkowska – Leśne Głupki; Wiersze do poduchy; Wyliczanki z pustej szklanki
  • Anna Świrszczyńska – Dziwny tygrys● ; O chciwym Achmedzie ●
  • Simms Taback – Płaszcz Józefa
  • Julian Tuwim – Pan Maluśkiewicz i wieloryb ●
  • Emilia Waśniowska – Kiedy słychać ptaki
  • Danuta Wawiłow – Wiersze; Rupaki
  • Max Velthuijs – Żabka i obcy
  • Katarzyna Zielińska – Dokąd niedźwiedzie wędrują nocą? #
  • Katarzyna Ziemnicka – Wielka wyprawa pirat Nata #

Wiek od 6 lat:

  • Heather Amery – Mity greckie dla najmłodszych
  • Hans Christian Andersen – Baśnie
  • Florence Atwater, Richard Atwater – Pan Popper i jego pingwiny ●
  • Ludwig Bemelmans – Madeline w Paryżu
  • Françoize Boucher – Książka, dzięki której pokochasz książki. Nawet jeśli nie lubisz czytać
  • Marcin Brykczyński – Ni pies, ni wydra; 8 podziękowań; Czarno na białym; Skąd się biorą dzieci; Czary
  • Ivona Březinová – Chłopiec i pies; Cukierek dla dziadka Tadka
  • Jan Brzechwa – Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa; Baśń o korsarzu Palemonie ●
  • Davide Cali, Serge Bloch – A ja czekam…Wróg
  • Davide Cali, Sébastien Mourrain – Top Car
  • Sebastian Cichocki – S.Z.T.U.K.A. Szalenie zajmujące twory utalentowanych i krnąbrnych artystów
  • Wanda Chotomska – Wanda Chotomska dzieciom
  • Jaume Copons, Liliana Fortuny – Gutek i potwory (seria)
  • Maurice Druon – Magiczny świat Tistu ●
  • Jerzy Ficowski – Gałązka z drzewa słońca; Syrenka; Tęcza na niedzielę (i inne wiersze)
  • Dorota Gellner – Krawcowe; Zając (seria)
  • Hanna Gill-Piątek, Henryka Krzywonos – Bieda. Przewodnik dla dzieci
  • Kamil Giżycki – Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego ●
  • Frances Hodgson Burnett – Mała księżniczka
  • Stiana Hole – Lato Garmanna
  • Tove Jansson – seria o Muminkach
  • P.P. Jerszow – Konik Garbusek
  • Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Kosmita; Królewna; Siedmiu wspaniałych i sześć innych, nie całkiem nieznanych historii
  • Grzegorz Kasdepke – Detektyw Pozytywka, Kacperiada
  • Erich Kästner – 35 maja ● Mania czy Ania
  • Philippe de Kemmeter – Tata w sieci
  • Ludwik Jerzy Kern – Wiersze dla dzieci; Ludwik Jerzy Kern dzieciom; Ferdynand Wspaniały ●
  • Katarzyna Kotowska – Jeż
  • Małgorzata Kur – Kot na medal
  • Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio
  • Katarzyna Marciniak – Moja pierwsza MITOLOGIA
  • Wanda Markowska, Anna Milska – Baśnie z dalekich wysp i lądów ●
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy – D.O.M.E.K.; MAPY
  • Edith Nesbit – Pięcioro dzieci i coś (seria)
  • Anna Onichimowska – Najwyższa góra świata
  • Grey Owl – Przygody Sajo i małych bobrów ●
  • Joanna Papuzińska – Asiunia; Nasza mama czarodziejka; zbiory: Król na wagarach; Rozwesołki
  • Henio Pies – My, psy, czyli czapka admirała Yamamoto
  • Roman Pisarski – Wyrwidąb i Waligóra ●
  • Otfried Preussler – Malutka czarownica
  • Józef Ratajczak – zbiór wierszy: Miasteczko z plasteliny; W samo południe; Idzie wiosna; Chwile z motylem
  • Gianni Rodari – Interesy Pana Kota; Opowieść o Cebulku; Gelsomino w kraju Kłamczuchów ●
  • Michael Roher – Wędrowne ptaki
  • Michał Rusinek – Wierszyki domowe; Wierszyki rodzinne
  • Igor Sikirycki – Jak drwal królem został ●
  • Piotr Socha – Pszczoły
  • Ulf Stark – Czy umiesz gwizdać, Joanno?
  • Małgorzata Strzałkowska – Rady nie od parady; Wiersze, że aż strach; Gimnastyka dla języka; Zielony i Nikt
  • Dorota Sumińska – Skąd przyszedł pies i dokąd zaszedł?
  • Zdenĕk Svĕrák – Ucieszki Cieszka
  • Barbara Tylicka – Generał Ciupinek ●
  • Danuta Wawiłow, Oleg Usenko – Bajka o stu królach Lulach ●
  • Anne Cath. Vestly – 8+2 i ciężarówka ● (seria)
  • E.B. White – Pajęczyna Charlotty ●
  • Margery Williams – Aksamitny Królik
  • Magdalena Wiśniewska – Mały Saj i wielka przygoda
  • Rafał Witek – Julka Kulka, Fioletka i ja
  • Piotr Wojciechowski – Z kufra Pana Pompuła; Bajki żółtego psa
  • Praca zbiorowa – Śpiewająca Lipka. Baśnie Słowian Zachodnich

 

Legenda:

Kategorie wiekowe oznaczają sugerowany dolny przedział wieku dziecka przy czytaniu mu na głos.

  • Książki oznaczone kropką to te pochodzące z dwóch kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom” wydanych wspólnie z tygodnikiem Polityka
  • Książki oznaczone symbolem ‚#’ (hasz) to te nagrodzone w Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren organizowanym przez Fundację

…………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………

 
Relacje się buduje.
Relacje się rozwija.
Relacje się pielęgnuje.
 
Każde chwile.
Każde słowa.
Każde zachowanie.
– mogą mieć znaczenie-
 
Mogą budować lub…niszczyć to co ważne w relacji, czyli…
– bliskość,
– empatię,
– troskliwość,
– wyrozumiałość,
– uważność,
– zaangażowanie.
 
To skoro możemy wybierać.
To wybierzmy budowanie relacji.
Skupiajmy swoją uwagę na tym, co możemy zrobić inaczej, lepiej, skuteczniej…
Bo to, co na czym koncentrujemy swoją uwagę, czym karmimy swoje myśli rośnie.
I…niech rośnie to co najpiękniejsze.
 
Niech rosną dobre relacje.
Wychowujmy dojrzale.
Wychowujmy pozytywnie.
………………………………………………………………………………………….
 
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………..
 
SIAD ,,W” – korygować czy nie?
➡️ Czym jest siad W?
Dzieciaczek siada w ten sposób, kiedy nogi układają się w literę W – kolana są zgięte, a biodra zrotowane do wewnątrz.
➡️ Co w tym siadzie jest niepokojącego?
Są trzy powody do obaw:
1. miednicy
2. brzuch
3. głowa
 
1. Po pierwsze ten typ siadu powoduje bierną stabilizację miednicy. Miednica jest zablokowana między nóżkami, co ogranicza jej ruchy rotacyjne. Dziecko może mieć problem z przekraczaniem linii środkowej ciała.
2. Po drugie mięśnie brzucha są mało aktywne. Dziecko nie wzmacnia stabilizacji centralnej, która jest niezbędna do pełnego opanowania kolejnych etapów rozwoju motorycznego.
3. Po trzecie głowa jest ,,zawieszona” miedzy barkami, co również nie sprzyja nauce kontrolowania jej ustawienia.
Mówiąc całkiem ogólnie nasz maluszek wybiera typ siadu, który wymaga najmniejszej aktywności mięśni i posiada dużą płaszczyznę podparcia ciała. Dzieciaczek rośnie na leniuszka, co będzie przekładało się na dalsze etapy rozwoju. Najprawdopodobniej pojawi się chód na szerokiej podstawie, brzuch będzie wypchnięty do przodu, a pupa do tyłu. Siła mięśni posturalnych będzie niewystarczająca do utrzymania prawidłowej postawy ciała, a nieprawidłowe nawyki wejdą już na dobre w krew .
Należy jednak pamiętać o tym, że jeżeli dziecko przyjmuje różne pozycje siedzące, które są tylko krótkimi momentami pomiędzy aktywnościami. Widoczna jest różnorodność w przyjmowaniu pozycji siedzącej przez dziecko, nie powinniśmy się niepokoić. Natomiast jeżeli siad W jest dominujący i dziecko przyjmuje go najczęściej, należy skonsultować rozwój swojego dziecka ze specjalistą.
………………………………………………………………………………………………………………..

Rada Rodziców

PREZYDIUM RADY RODZICÓW 2023/2024: 1.   Przewodniczący – Kamila Szulc (tel. 513 820 944) 2.   Skarbnik – Agnieszka Nejfert (tel. 725 997 214) 3.   Sekretarz – Agata Kowalewska (tel. 574 137 510)   Regulamin Rady Rodziców   Składka na Radę Rodziców w roku szkolnym 2023/2024 wynosi:   Dla grup I-IV: w semestrze zimowym: 250 zł na …

Pokaż strony »

Dokumenty dla rodziców

Dokumenty do pobrania   Uchwała nr XLVII/589/2018 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Suwałki Uchwała nr XLVIII/604/2018 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 25 lipca 2018 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane …

Pokaż strony »