«

»

paź 10

Najbardziej wartościowe zabawki w grupie V

Zabawa jest fenomenem stymulującym rozwój dziecka w każdym obszarze rozwojowym. Dzieci z grupy 5-6 latków mają w ciągu ostatnich tygodni możliwość współkreowania swojego środowiska rozwojowego. Mają one stały dostęp do zbiorów nie-zabawek, po które spontanicznie sięgają. Wśród nich są różne pudełka, sznurki, gumki- recepturki, plastikowe butelki, przedmioty, które pobudzają wyobraźnię przedszkolaka. Zabawa różnorodnymi przedmiotami, które nie są zabawkami, pełni rolę integracyjną dla bawiącej się grupy, przyczynia się do zgodnego działania, szanowania pomysłów innych dzieci. Przedszkolaki podejmując niecodzienne działanie, doświadczają wchodzenia w specyficzne relacje z innymi dziećmi – uczą się pomysłowości od innych, doradzają innym, sięgają po radę współuczestników zabawy. Mogą w sposób twórczy używać różnorodnych przedmiotów, wprowadzają swój ład, własne normy zabawy, tworzą strategię zabawy według własnego pomysłu. Są coraz bardziej twórcze, przekształcają te same przedmioty kilka razy, za każdym razem przypisując im inną rolę i przeznaczenie. Obserwacja aktywności dzieci z grupy 5-6 latków potwierdza, że zabawki nie muszą być drogie i modne, aby uczyły i cieszyły dzieci.