Propozycje wspólnej pracy z dzieckiem w czasie epidemii

 

Bańki mydlane – przepis na płyn

Składniki:  Do zrobienia płynu do baniek będziemy potrzebowali trzech składników: płyn do naczyń, woda i gliceryna.

  • Płyn-najlepszy jest płyn do mycia naczyń, zdecydowanie polecam Fairy lub Ludwik.
  • Woda-można dodać zwykłą wodę z kranu lub wodę destylowaną dostępną w każdym supermarkecie.
  • Gliceryna-ta substancja dodaje bańkom pięknego połysku, bańki mienią się tysiącem kolorów, ale również dodaje bańką odporności na pękanie, to dzięki niej Bańki będą ogromne i bardziej wytrzymałe. Do kupienia w każdej aptece

Najważniejsze są proporcje. Należy pamiętać  o zachowaniu odpowiednich proporcji przy robieniu płynu do baniek mydlanych. Proponuję 1 część płynu do naczyń na 10 części wody plus  na koniec ok.10 kropel gliceryny na litr płynu. Powstałą miksturę bardzo delikatnie, starając się nie robić piany mieszamy i dodajemy jeszcze  kilka kropel gliceryny. Warto dodawać ją stopniowo i sprawdzać efekty naszych prób, można jej dodać więcej. Proporcje jednak mogą ulec zmianie w zależności od płynu go naczyń jaki mamy.

Z ostatniej chwili. Po dodaniu do płynu gumy guar stają się one bardziej sprężyste i wytrzymałe. Do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością. Jeżeli dodałeś do płynu rozpuszczoną gumę guar to gliceryny możesz dodać tylko kilkanaście kropelek dla dodania im blasku i kolorów.

„Przyrządy” do robienia baniek mydlanych:

bellenblaas, zelf, maken, zelfgemaakte, diy, knutselen, plakken, masking tape, rietjes, zomer, buiten, activiteit, kinderen, peuters, kleuters, vakantie, tips, ideeën, recept, sop, zeep, water, bubbels, bellen, spelletje

As crianças vão adorar participar de uma competição pra ver quem faz a maior serpente com bolhas de sabão. Você vai precisar garra PET de 500 ou 600ml tesoura ou ...Read more

……………………………………………………………………………………………………………………..

Lody, lody…

 

Czerwiec już prawie na półmetku. Dzielę się z Wami pomysłami na zajęcia organizowane w ostatnim tygodniu roku szkolnego.Poproś uczniów o napisanie historii letIce Cream Scoop Template | Love this project? Add it to your favorites!

Teşekkürler #Repost @okuloncesi.dunyasi (@get_repost) ・・・ Tam da mevsimi çocuklar için yine çok guZel bir oyun hazırladım ..modele bak…Νηπιαγωγείο αγάπη μου...: Καλοκαιρινές ιδέες για κατασκευές και παιχνίδια!!!

 

………………………………………………………………………………………………………………

Lemoniada – praca plastyczna

zimna lemoniada - praca plastyczna dla dzieci na lato

Potrzebne będą:

  • kolorowe kartki z bloku technicznego,
  • słomki do napojów,
  • zmywak kuchenny,
  • biała farba,
  • cytryna i limonka,
  • nożyczki,
  • klej do prac plastycznych

Wykonanie pracy należy zacząć od narysowania i wycięcia kolorowych szklanek. Następnie gąbkę kuchenną tniemy na małe kostki, które potem maczamy w białej farbie. Dzięki stemplom powstaną kostki lodu. Na koniec należy przykleić słomki oraz cytrynki i lemoniada gotowa.

…………………………………………………………………………………………………………………….

Wachlarz

Filmik, jak zrobić letni wachlarz: https://pl.pinterest.com/pin/592856738438131375/

Cute Paper Pop Up Fans /DIY Watermelon Hand Fans |making paper fan /how ...

더운 여름이 다가오고 있어요.. ㅠㅠ오늘은 더운 여름을 시원하게 만들어 주는 '수박부채' 만들기 방법을 ...

……………………………………………………………………………………………………………………

LOGOPEDIA W DOMU

 

Zapraszam do obejrzenia filmu „Książkowy rozwój mowy dziecka”, z którego dowiecie się jak przebiega prawidłowy rozwój mowy. Poznacie 4 etapy rozwoju mowy i cechy charakterystyczne dla każdego etapu.

Okres melodii (0-1 rok życia),

Okres wyrazu (1-2 rok życia),

Okres zdania (2-3 rok życia),

Okres swoistej mowy dziecięcej (3-6 rok życia)

https://youtu.be/Mid21Po

 

           

Zapraszam do obejrzenia bajki logopedycznej, w której dziecko będzie ćwiczyło narządy mowy do wywołania

4 głosek: szeregu ciszącego „ś, ź, ć, dź” – bajka logopedyczna „Trzy łosie”.

https://youtu.be/ZXIta708SnQ

 

……………………………………………………………………………………………………………………..
 
 
Owocowe co nieco…
 
 
………………………………………………………………………………………………………………………
 

Nie ma chyba dziecka, które nie ucieszyłoby się na widok pęku kolorowych balonów. A gdyby tak odlecieć z nimi prosto do nieba? Ta praca to ogromna frajda dla małych rączek. Kolorowanie, zabawa z zakraplaczem i kolorową wodą ucieszy każdego!

Do tej pracy potrzebne będą:

  • bloki techniczne z kolorowymi oraz białymi kartkami
  • waciki
  • zakraplacz (można go dostać w każdej aptece)
  • kredki ołówkowe
  • farby plakatowe
  • kleje: w sztyfcie oraz uniwersalny Amos
  • woda w pojemniczkach
  • nożyczki

Etap 1

TŁO – Do stworzenia tła obrazka będą nam potrzebne kolorowe kartki: niebieska i zielona, oraz klej w sztyfcie. Odrywamy część zielonej kartki ręcznie robiąc kształt fali. Przyklejamy zielony kawałek na niebieską kartkę – i już jest łąka. Przyklejamy w górnej części kartki „balony” z wacików (klejem uniwersalnym w płynie).

Etap 2

DZIEWCZYNKA. Szkicujemy na białej kartce odlatującą z balonami dziewczynkę, poprawiamy kontury czarną kredką. Kolorujemy dziewczynkę, a następnie wycinamy ją i przyklejamy w prawej dolnej części obrazka.

Obrazek z dziewczynką można pobrać ze strony poniżej:

https://www.tatento.pl/najnowsze/pobrania

Etap 3

BALONY. Rysujemy sznurki balonów, tak jakby dziewczynka trzymała je w dłoni. Mieszamy farby plakatowe z wodą w słoiczkach (nie nalewamy jej dużo, żeby kolory były bardziej intensywne). Nabieramy kolorową wodę zakraplaczem i zabarwiamy nią waciki.

Obrazek jest gotowy!

Zabawy zakraplaczem wzmacniają mięśnie dłoni, ćwiczą prawidłowy chwyt, wspomagają naukę pisania. Narzędzie jest nietypowe, więc dziecko tym chętniej będzie je wykorzystywać.

 

………………………………………………………………………………………………………………………..

Co Wy na to, aby zrobić samolot? Ale nie składany z papieru, który zazwyczaj robiło się w szkolnych ławkach; stworzymy taki z trwalszą konstrukcją, który po zderzeniu z podłogą nadal będzie się świetnie prezentować. Do dzieła!

Co będzie potrzebne:

  • osiem szpatułek laryngologicznych
  • trzy klamerki
  • pisaki metaliczne
  • farby w sztyfcie
  • diamenciki samoprzylepne
  • kryształki samoprzylepne
  • nożyczki
  • taśma dwustronna

Etap 1

Za całej puli szpatułek wybieramy sześć sztuk. Powstają nam trzy pary, które będą skrzydłami samolotu. Każdą parę malujemy na jeden wybrany kolor.

Etap 2

Teraz zabieramy się za ogon samolotu. Musi on być krótszy, więc resztę przygotowanych szpatułek przecinamy na pół i zaokrąglamy boki. Malujemy je adekwatnie do koloru skrzydeł.

Etap 3

Za kadłub samolotu posłużą nam klamerki; każdą z nich kolorujemy na wybrany przez siebie kolor.

Etap 4

Gdy mamy gotowe wszystkie części, zabieramy się za sklejenie naszego uproszczonego modelu samolotu. W odpowiednie miejsca przyklejamy wycięte kawałki taśmy dwustronnej i mocujemy w całość. Jeżeli samolot jest niestabilny, zamiast taśmy możecie użyć kleju uniwersalnego w płynie AMOS.

Etap 5

Czas na dekorację! Przy użyciu metalicznych pisaków możemy narysować różne symbole na skrzydłach i ozdobić je mieniącymi się diamencikami i kryształkami.

Samoloty gotowe. Udanej zabawy!

…………………………………………………………………………………………………………………..

 

XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom
 
Z przyjemnością informujemy, że w sobotę 30 maja rozpocznie się XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom pod hasłem „Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”.
 
 
Z powodu epidemii XIX OTCD odbędzie się w przestrzeni wirtualnej – na stronie internetowej Fundacji oraz w jej mediach społecznościowych: na Facebooku, Instagramie i YouTube.
Bohaterami Tygodnia Czytania są zwierzęta, będzie więc dużo spotkań z autorami piszącymi o zwierzętach, z miłośnikami i znawcami zwierząt, z literaturoznawcami, którzy opowiedzą o zwierzętach w literaturze, a także z artystami, którzy nam o nich poczytają! W Tygodniu Czytania pojawią się:

Adam Wajrak, dr Tomasz Samojlik ,Marcin Kozioł, Pan Poeta, Łukasz Wierzbicki, Edyta Jungowska –

Wydawnictwo Jung-Off-Ska, Przemysław Dąbrowski, prof. Grzegorz Leszczyński, Małgorzata Kur,
Dorota Koman – Przyjaciel Książki, Ula Kowalczuk i jej Konizmy.pl oraz znawczyni zwierząt i niewyczerpane źródło wiedzy na temat ich hodowania – dr Dorota Sumińska.
Nie zabraknie zabaw i konkursów!
Na stronie www Fundacji znajdziecie szczegółowy program Tygodnia Czytania o zwierzętach.

 

……………………………………………………………………………………………………………

LOGOPEDIA W DOMU

Zachęcam do obejrzenia dwóch filmów:

„Zabawa logopedyczna z głoską s” – znajdziecie tu pokaz prawidłowej artykulacji głoski „s”, utrwalicie ją w izolacji, nagłosie wyrazów, w formie zabawowej.

„Ćwiczenia logopedyczne z wesołymi głoskami s, z” – pobawicie się w zabawę Majowa łąka, gdzie dziecko będzie powtarzało parami sylaby z głoską dźwięczną i bezdźwięczną. Na koniec będzie je utrwalało w wyrazach.

https://youtu.be/3yJ25quNYo0

https://youtu.be/ENdgD7_110Y

 

„Korygowanie wad wymowy, seplenienie” – obejrzyjcie serię szesnastu filmów, z których dowiecie się jak eliminować seplenienie, poznacie ćwiczenia narządów mowy do głosek „s, z, c, dz”, poznacie sposób wywoływania szeregu głosek syczących, pobawicie się z bajkami logopedycznymi, np.: „O wężu”.

https://youtu.be/iiF-Md0LRw4

……………………………………………………………………………………………………………………

Kreatywne pomysły z guzikami

……………………………………………………………………………………………………………………

 

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Obraz może zawierać: jedzenie i tekst

Obraz może zawierać: tekst

Obraz może zawierać: tekst

Obraz może zawierać: tekst i jedzenie

Obraz może zawierać: jedzenie i tekst

Obraz może zawierać: tekst i jedzenie

Obraz może zawierać: tekst i jedzenie

……………………………………………………………………………………………………………………….

Na Święto Mamy

……………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………….

MOTYLKI

 

……………………………………………………………………………………………………………………

LOGOPEDIA W DOMU

Zachęcam do obejrzenia filmu „Z tego się nie wyrasta – seplenienie międzyzębowe”. Dowiecie się z niego, na czym polega seplenienie międzyzębowe, jakie są jego przyczyny, jak pomóc i jak wygląda terapia tej wady wymowy.

https://www.youtube.com/watch?v=Vq-J4aqUJhM

………………………………………………………………………………………………………………………

ŻABA ORIGAMI

 

PATYCZKOWE MLECZE

Do wykonania pracy potrzebne są:

-niebieska i zielona kartka z bloku technicznego,
-patyczki higieniczne białe (umoczone w żółtej farbie, przecięta na pół)
-klej w sztyfcie,
-nożyczki,
-żółta farba plakatową,
-plastelina,
-ozdoby biedronki.

 

BIEDRONKA

 

BIEDRONKI Z PASKÓW PAPIERU

……………………………………………………………………………………………………………………

LOGOPEDIA W DOMU

Propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych

  • Powtarzanie rymowanki – 

Zegar bije:bim-bam, bim-bam

Kapie woda: plum, plum, plum

Pliszka piszczy: plim, plim, plim

Pajac skacze: bim, bim, bim

Piłka spada: bach, bach, bach
Pociąg sapie; pach, pach, pach

Kilof kuje; buch, buch, buch

Para bucha; puf, puf, puf

Dzięcioł stuka; puk, puk, puk

Koza meczy; me, me, me

Baran beczy: be, be, be

  • Utwórzcie zdrobnienia do wyrazów:

drzewo, zając, kwiat, biedronka, trawa, ptak, roślina

  • Prawidłowo wymawiaj:

W czasie suszy szosa sucha.

Stół z powyłamywanymi nogami.

Król Karol podarował królowej Karolinie korale koloru koralowego.

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

  1. Ćwiczenia języka:

– wysuwanie i chowanie języka (zabawa w „zmęczonego psa”),

– przesuwanie języka od kącika do kącika warg,

– oblizywanie warg (np. zabawa w „kotka po wypiciu mleczka”),

– unoszenie języka w kierunku nosa,

– wypychanie językiem policzków (np. zabawa w „ukryty cukierek”),

– „liczenie” czubkiem języka górnych lub dolnych zębów,

– kląskanie językiem (np. zabawa w „galopującego konika”),

– unoszenie czubka języka do dziąseł (np. zabawa w „malowanie sufitu (podniebienia)”),

– spłaszczanie i zwężanie języka.

…………………………………………………………………………………………………………………..

LOGOPEDIA W DOMU

Chwila relaksu – wsłuchajcie się w odgłosy wiosny –  postarajcie się rozpoznać usłyszane dźwięki

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

„Jaki to ptak?” – zagadki słuchowe.

https://www.glosy-ptakow.pl/bocian-bialy/

https://www.glosy-ptakow.pl/kukulka/

https://www.glosy-ptakow.pl/skowronek/

https://www.glosy-ptakow.pl/slowik-szary/

https://www.glosy-ptakow.pl/wrobel/

…………………………………………………………………………………………………………………..

EKOLUDEK

Do wykonania pracy potrzebne są:

  • stare rajstopy,
  • ziemia,
  • nasiona trawy.

 

…………………………………………………………………………………………………………………..

Propozycja kukiełek do teatrzyku domowego:

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………

JAKIE JEST PIÓRKO?

Potrzebne materiały: miska z wodą, folia, sztuczne piórka, spryskiwacz z wodą. 

Dziecko dotyka piórek. Pociera nimi dłoń, policzki, szyję.

Należy zwrócić uwagę dziecka na budowę piórka.

Dziecko opisuje wygląd piórka, dzieli się swoimi wrażeniami dotykowymi. Opisuje piórko za pomocą określeń przymiotnikowych, np.: Piórko jest: lekkie, ciepłe, delikatne, miłe. Następnie kładziemy piórko na wodzie. Dziecko obserwuje doświadczenie i formułuje wnioski. 
Wniosek: Piórko unosi się na powierzchni wody. Dzięki piórom ptaki unoszą się na wodzie. 
Układamy piórko na folii i spryskujemy je wodą. Dziecko obserwuje, jak krople wody spływają z piórka. 
Wniosek: Piórko jest suche. Wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną krople wody z piór i są gotowe do lotu. 
Podsumowanie badań. Pytamy dziecko: Po co ptakom są potrzebne pióra?

Dziecko próbuje znaleźć odpowiedź na to pytanie. Uzupełniamy ich wypowiedzi.

Pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami, utrzymują stałą temperaturę ciała.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Prace plastyczne – Polska:

Do wykonania trójwymiarowej flagi i mapy potrzebne będą:

  • farby plakatowe,
  • pianka do golenia,
  • ewentualnie płynny klej np. introligatorski (do zwiększenia trwałości pracy).

Piankę do golenia mieszamy z farbą (i klejem). Powstałą mieszanką wypełniamy kontury obrazka.

Efekt jest piękny, a samo wykonanie pracy to duża frajda dla dziecka.

………………………………………………………………………………………………………………..

Prace z papieru w barwach Polski

Do wszystkich poniższych propozycji potrzebujemy kartek w kolorze białym i czerwonym oraz kleju. Dodatkowo przydadzą się między innymi: ołówek i nożyczki. Szczegóły znajdziecie przy każdej ozdobie.

Serce w barwach narodowych

Serce jest wykonać bardzo łatwo. Wystarczą dwa paski papieru: czerwony i biały. Nasze mają 14 cm długości i 2 cm szerokości. Sklejamy jedną końcówkę paska z drugą, a następnie oba kolory łączymy razem – według instrukcji ze zdjęcia.

Serce z papieru

Kwiat w kolorach flagi Polski

Do wykonania jednego kwiatka potrzebujemy 5 pasków czerwonych i 5 białych (również 14 cm x 2 cm), 2 kółka, klej i nożyczki. Paski sklejamy ze sobą w podobny sposób jak do serduszek, w zasadzie możemy sobie przygotować 5 zestawów dwukolorowych serc. Następnie sklejamy je ze sobą – w ten sposób utworzy nam się kwiat.

Kwiaty w kolorach Polski

Jak zrobić prosty kotylion?

Potrzebujemy dwóch kwadratów (nasze mają rozmiar 10 cm x 10 cm). Aby były równo złożone nakładamy jeden na drugi i składamy papier w harmonijkę zaczynając od dowolnego boku. Powstanie wachlarzyk, każdy składamy na pół i sklejamy.

Kotyliony w barwach flagi

…………………………………………………………………………………………………………………

LOGOPEDIA W DOMU 

Ćwiczenia dla dzieci 5-6-letnich, które nie mówią „R”. Proszę ćwiczyć codziennie, systematycznie, dokładnie według instrukcji zamieszczonych na filmach. 35 ćwiczeń w 35 filmach.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLNtSO9-hEb6fSIcehMkntUn4eXwOrvZph

………………………………………………………………………………………………………………….

Zabawa z zastosowaniem wiersza Bożeny Formy „Wiosna” – masażyk z mamą

Muzyka relaksacyjna.

Dziecko zajmuje miejsca na dywanie, za plecami mamy/taty/brata/siostry siedzącego z przodu, i wykonuje masażyk na jego plecach. Potem następuje zamiana miejsc.

Dziecko rozsiewa kwiaty na łące,                                 delikatnie dotykają pleców mamy w różnych
                                                                                         miejscach, opuszkami palców,
prosi o promyki słońce,                                                 wykonuje ruchy koliste całymi dłońmi,
maluje na zielono liście na drzewach                           rysuje kontury liści,
i słucha, jak pięknie skowronek śpiewa.                      zbliża dłonie do uszu, naśladując nasłuchiwanie,
Na miękkiej trawie usiądzie czasami                            delikatnie uciskają ramiona,
i śpiewa wesoło z przedszkolakami.                            delikatnie uderzają zaciśniętymi pięściami
                                                                                         w plecy mamy/taty/brata/siostry.

…………………………………………………………………………………………………………………….

OBRAZKI Z KREDKOWYCH OSTRUŻYN

Jest to praca plastyczna przy stoliku, będziecie potrzebować dużej ilości ostrużyn z kredek (najlepiej z kredek ołówkowych), kartek oraz klei. Zadaniem dziecka jest stworzenie na kartce obrazka, albo możecie dać dzieciom szablon, który mają za zadanie wykleić ostrużynami 🙂

 

Propozycje prac plastycznych:

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Obraz może zawierać: 1 osoba

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

…………………………………………………………………………………………………………………

LOGOPEDIA W DOMU

Kochani Rodzice!

Zachęcam Państwa do kontynuowania terapii logopedycznej w domu. Tylko wtedy terapia prowadzona na terenie przedszkola będzie mogła przynieść oczekiwane efekty. Wystarczy kilka minut dziennie. 

Zaproponowane przeze mnie ćwiczenia dają możliwość łączenia przyjemnego z pożytecznym i pokazują, że terapia logopedyczna nie musi być żmudna i nieciekawa, ale, wprost przeciwnie, może przynosić satysfakcję i radość.  

Życzę owocnej pracy! 

 

Propozycje zabaw słuchowo-ruchowych związanych z wybraną tematyką: 

Zwierzątka 

  • Rozsypujemy na dywanie ryż – ziarenka. Dzieci – kury chodzą po dywanie (podwórku), mówią: ko, ko, ko i szukają jedzenia. Po znalezieniu ziarenka, chwytają je dwoma palcami (kciukiem i wskazującym) dominującej ręki  i wrzucają do przygotowanego pojemnika.
  • Dzieci maszerują w kole w rytm dowolnej muzyki i naśladują odgłosy zwierzątek mieszkających na wsi.
  • Zabawa „Pieski do budy”: na dywanie rozkładamy szarfy bądź zwykły papier A4. Dzieci – pieski spacerują po dywanie i szczekają. Na słowa: „pieski do budy”, każde dziecko musi znaleźć swoją budę, czyli musi stanąć na kartce papieru bądź wejść do szarfy.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza ze zwierzątkami: 

Żaba głośno zakumkała (kum – kum – kum). 

Że pobawić by się chciała (kum – kum – kum). 

Małpka chętna na wybryki (uu – aa, uu – aa). 

Już wyczynia fiki – miki (hopsa – sa). 

Zebra truchtem wnet przybiegła (kląskanie). 

Słoń zatrąbił. Też się bawię (trutu – tu – tu). 

Schował się przed żabką w trawie (ciii). 

Tygrys widząc, co się dzieje (łał – łał). 

Też już biega, też szaleje (łał – łał). 

Z góry widzi to żyrafa (Oooo…). 

Mnie tam nie ma? Taka gafa? (O nieee). 

Biegnie do nich, podskakuje (bryk, bryk). 

Każdy się tam świetnie czuje (ach…). 

Lew przygląda się zabawie. 

Leżąc w cieniu przy agawie.

 

LOGOPEDIA ćwiczenia z kremem czekoladowym

LOGOPEDIA ćwiczenia z borówkami

…………………………………………………………………………………………………………………….

Spacer po Warszawie

Zachęcamy do wspólnego poznawania miasta, jego historii, legend i przedmiotów w sposób angażujący, połączony z zabawą i odkrywaniem skarbów tego miejsca:

https://muzeumwarszawy.pl/edukacja-online/

………………………………………………………………………………………………………………………..

Logopedia w domu

Zachęcam do pracy logopedycznej w domu. W tym tygodniu ćwiczymy prawidłową wymowę głoski „l” – pionizujemy język do „l”, ćwiczymy dolną szczękę, wymawiamy głoskę „l” w sylabach i logotomach. Utrwalamy „l” w wyrazach i zdaniach z wierszem „Bolek i Lolek”:

https://www.youtube.com/watch?v=ous0j0xpmME

Następnie bawimy się w zabawę „Spacer pluszaków” – utrwalamy głoskę „l” w wyrazach:

https://www.youtube.com/watch?v=C5FhIaI83v4

……………………………………………………………………………………

Drodzy Rodzice!

Biorąc pod uwagę każde dziecko i jego indywidualne możliwości, przypominamy, że podane przez nas zabawy i zajęcia do wykorzystania w domu są tylko propozycjami. Można wybrać jedną z nich lub więcej, można tylko zainspirować się pomysłem. Przygotowując propozycje zabaw dla dzieci korzystamy z propozycji wydawnictw MAC, PWN, PODRĘCZNIKARNIA, NOWA ERA oraz z ogólnodostępnych stron internetowych, kanałów edukacyjnych, zdalnej kultury i własnych pomysłów inspirowanych znajomością potrzeb naszych wychowanków.

 

Nauka przez doświadczanie

Sprawdź pomysły na proste doświadczenia dzięki którym, wprowadzisz dziecko w świat nauk ścisłych:

https://www.wsip.pl/filmy-instruktazowe-wychowanie-przedszkolne/doswiadczenia/

…………………………………………………………………………………………………………………….

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Obraz może zawierać: tekst

………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………

Logopedia w domu.

Serdecznie zapraszam wszystkich rodziców do ćwiczeń fonacyjnych, oddechowych oraz usprawniających motorykę narządów mowy.

 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE – ĆWICZENIA FONACYJNE

Ćwiczenia fonacyjne

 

Fonacja oznacza zdolność do wydawania głosu i  posługiwania się głosem. 

Cele ćwiczeń fonacyjnych:

  • prawidłowe wydobycie głosu do uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej;
  • rozluźnienie mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego;
  • wyrobienie umiejętności modulowania siły natężenia głosu; Proponowane ćwiczenia fonacyjne:
  • Wymawianie samogłosek [a], [o], [u], [e], [y], [i]. Najpierw pojedyncze samogłoski, potem przedłużone dźwięki.
  • Na jednym wydechu, z taką samą siłą wymawianie trzech samogłosek: [aou], a następnie [eyi].
  • W pozycji leżącej dziecko wymawia połączenia mmmaaa, mmmooo, mmmuuu.
  • Wymawianie krótkiego zdania szeptem, półgłosem, głosem pełnym i krzycząc.

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych. Ćwiczcie co najmniej 10 minut dziennie !

Usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych

  • ćwiczenia usprawniające motorykę języka, warg;
  • ćwiczenia z wykorzystaniem lustra.

 

Sposób realizacji:

  • liczenie dolnych  zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie;
  • oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów;
  • klaskanie językiem (naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk);
  • dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej (liczenie zębów);
  • oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej, przy zamkniętych a następnie otwartych ustach (naśladowanie mycia zębów);
  • przytrzymywanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy otwartych ustach;
  • cofanie języka w głąb jamy ustnej, od górnych zębów po podniebieniu miękkim;
  • przyklejanie do podniebienie i odklejanie kawałka andruta;
  • śpiewanie melodii na sylaby: la, lo, le, lu, ly.
  • rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i];
  • naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zastawianie ich wargami;
  • układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej;
  • wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust
  • pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u];                                                                                                                                     
  • wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie;

Stymulacja oddechu

 Sposób realizacji:              

  • dmuchanie na różne przedmioty np. piórka, lekkie pomponiki
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitce ponad głową ćwiczącego;
  • dmuchanie na papierowe kuleczki po wytyczonej trasie (wyścigi samochodowe);
  • przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej , piórka do osoby siedzącej naprzeciwko;
  • dmuchanie przez rurkę do wody (gotowanie wody);
  • rozdmuchiwanie przez rurkę ryżu, chrupek, kaszy, pociętej gąbki, waty, papierowych kulek;
  • gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku;
  • rozdmuchiwanie przez rurkę plamki farby na kartce papieru.

 

Szanowni rodzice, wybrane ćwiczenia logopedyczne wykonujemy razem z dzieckiem ok. 10 minut dziennie.

…………………………………………………………………………………………………..

Obraz może zawierać: jedzenie, tekst „Przepis na zdrowe jabłkowe ciasteczka To bardzo zdrowy i przepyszny deser dla każdego dziecka. I możecie zrobić go razem! Składniki: jabłko krem orzechowy orzechy, płatki migdałowe, kawałki czekolady, płatki kokosowe, ziarnka słonecznika.. co tam jeszcze przyjdzie Ci do głowy. Może granola?”

Obraz może zawierać: tekst

Obraz może zawierać: owoc i jedzenie, tekst „Przepis na owieczkę z banana i winogron Macie ochotę na zdrowy, owocowy deser? Co powiecie na owieczkę z plasterków winogron? n?”

Obraz może zawierać: tekst „Składniki na zdrowy owocowy deser: -banan winogrona jasne i ciemne Jak zrobić zdrowy owocowy deser: Wykonanie deseru jest bardzo proste! Wystarczy pokroić banana na plasterki i ułożyć z niego „futro" owieczki. Następnie z pokrojonych winogron robimy buzię i nogi owieczki. Zielone winogrona to trawa po której idzie owieczka. Smacznego!”

Obraz może zawierać: tekst i jedzenie

Obraz może zawierać: tekst „Jak zrobić kanapkę myszkę z serka topionego: Kroimy chleb, kładziemy na niego serek topiony. Nacinamy serek i wkładamy w niego uszka myszki. Robimy oczka nosek z goździków, Dzielimy szczypiorek na cieniutkie paseczki wzdłuż i przyczepiamy myszce ogonek. Smacznego!”

Obraz może zawierać: owoc i jedzenie

Obraz może zawierać: tekst

Obraz może zawierać: owoc, tekst i jedzenie Obraz może zawierać: tekst

……………………………………………………………………………………………………….

PROPOZYCJA DOŚWIADCZEŃ Z JAKIEM

Dlaczego jajko nie tonie w słonej wodzie?

Dwie szklanki wypełnij wodą do połowy. W jednym rozpuść kilka łyżek soli. Wkładamy jajka do szklanek. Jajko w solance pływa, w wodzie opada na dno.

Dlaczego? Jajko jest cięższe od wody, ale lżejsze od solanki i dlatego w solance pływa. Sól zagęszcza wodę, która w efekcie wypiera jajko na powierzchnię. Im więcej soli w wodzie, tym większa jest wyporność. W przyrodzie najlepiej widać to w Morzu Martwym.

Jajko skaczące

Surowe jajko kurze umieść w słoiku i zalej octem na 48 godzin. Po 48 godzinach skorupka jest rozpuszczona, zmyj ją wodą z kranu, a jajko zostaje tylko w błonce. Widać nawet żółtko! Jajko jest miękkie i odbija się jak piłeczka. Uwaga: nie rzucaj mocno i z dużej wysokości!

Dlaczego? Ocet (kwas) działa na skorupkę jajka (zrobioną z wapnia) i powoduje jej mięknięcie.

Jak działa pasta do zębów?

Tak samo, jak ocet rozpuszcza skorupkę, w naszej buzi produkowane przez bakterie kwasy atakują i osłabiają szkliwo naszych zębów. Oto eksperyment pokazujący, jak działa pasta do zębów na szkliwo. Potrzebne będą:

– dwa jajka,

– pasta do zębów,

– dwie szklanki 

– ocet.

Jedno jajko porządnie nacieraj pastą do zębów, zostaw na dobę, po czym spłucz pastę. Do dwóch szklanek nalej ocet, do każdej włóż jedno jako. Warto podpisać, które jajko miało do czynienia z pastą do zębów, a które nie. Po kilkunastu minutach powinny być widoczne efekty działania octu na skorupki jajek. To z pastą pozostanie nienaruszone, ponieważ pasta do zębów zabezpiecza przed działaniem kwasu, skorupka jajka „bezpastowego” zacznie się rozpuszczać.

Jeśli pozostawisz obydwa jajka w occie na kolejnych kilka godzin, zobaczysz, że również jako posmarowane wcześniej pastą poddaje się działaniu kwasu, ale znacznie wolniej niż jajko bez pasty. Oto uzasadnienie, dlaczego nie wystarczy umyć zęby raz na tydzień, ale trzeba robić to systematycznie, by podtrzymywać ochronę szkliwa.

……………………………………………………………………………………………………………..

Ptaki w gnieździe

……………………………………………………………………………………………………………..

Forsycja Malowana Patykiem

Materiały i przybory:

  • pastelowa zielona kartka
  • dwa patyki
  • nóż
  • farba i podkładka do malowania

 

1. Na jasnej, zielonej kartce malujemy patykiem gałązki forsycji. Nie jest to idealne malowanie, ale na tym to właśnie polega!

forsycja malowana patykiem

2. Przygotowujemy patyczek do malowania kwiatków forsycji: przy pomocy ostrego noża rozcinamy koniuszek patyczka na cztery części i delikatnie rozginamy. [To zadanie dla dorosłego- trzeba być bardzo ostrożnym!] Przy pomocy takiego patyczka, mocząc go w gęstej, żółtej farbie robimy kwiaty forsycji.

forsycja maolwana patykiem

3. Gotowy rysunek pozostawiamy do wyschnięcia.

forsycja praca plastyczna dla dzieci

…………………………………………………………………………………………………………………

Logopedia w domu

Zachęcam do obejrzenia filmu „Najtrudniejsza głoska „r” w mowie dziecięcej?! Ćwiczenia”. Dowiecie się tu o przyczynie braku głoski „r” w mowie Waszych dzieci. Znajdziecie tu pokaz prawidłowej wymowy „r” i dokładne instrukcje do ćwiczeń przygotowujących aparat artykulacyjny do prawidłowej artykulacji tej głoski.

https://youtu.be/EDraMiZB8GI

 

………………………………………………………………………………………………………………..

PROPOZYCJA ZABAWY POBUDZAJĄCEJ KREATYWNE MYŚLENIE

                Droga mamo! Drogi tato! Nie jest łatwo odpowiadać na wiele pytań dziecka. Jego naturalna potrzeba do zdobywania wiedzy przejawiająca się przez ciekawość świata, skłania go do zadawania mnóstwa pytań. Im więcej ich zadaje Twoje dziecko, tym wyższy poziom osiąga jego intelekt, gdy usłyszy i pojmie Twoją odpowiedź. Często ponawia pytanie, bo w ten sposób ćwiczy kanały rozumienia i kształtowania, ćwiczenia sposobu zapamiętywania dostarczonych informacji. Pobawmy się dziś INACZEJ. Dziś Ty, drogi rodzicu, zadaj pytanie.

                Zadaj poniższe lub podobne pytanie swoim domownikom – i tym starszym i młodszym. Pozwól każdemu się wypowiedzieć tak, żeby inni go słyszeli.

CO BYŚ ZROBIŁ, GDYBYŚ BYŁ WYŻSZY?

CO BYŚ ZROBIŁ BARDZIEJ ZIELONYM?

CO BYŚ ZROBIŁ BARDZIEJ SŁODKIM?

To pytania, które pobudzają pomysłowość. Stymulowanie fantazji jest nie tylko zabawne i relaksujące – potrafi również stymulować najdalsze zakamarki mózgu, tak rzadko pobudzane. Niekonwencjonalne myślenie stanowi postęp w nauce i technice. Stanowi o osiąganiu wyższego poziomu rozwoju zarówno  indywidualnego jednostki, jak i całych społeczeństw.

Oto propozycje pytań na różne okazje:

CO JEST CZERWONE I ZIMNE?

CO JEST ZIELONE I MIĘKKIE?

CO BY BYŁO, ŻEBY JAJKA ZACZĘŁY ROZMAWIAĆ?

CO BY BYŁO, ŻEBY ZWIERZĘTA ZACZĘŁY MÓWIĆ LUDZKIM GŁOSEM?

CO BY BYŁO, ŻEBY WODA NA CAŁEJ ZIEMI BYŁA CZEKOLADOWA?

A może pytania tego typu spodobają się Twojej Rodzinie:

CZEMU DEŻUCHI ROZKPIŁY MELAWKI?

CZEMU MARCUJA KOPELŁA FINIUTKĘ?

Wybierajcie powyższe propozycje, a następnie wymyślajcie swoje WYDARZENIA – PYTANIA , spisujcie interesujące odpowiedzi oraz nowe pytania i przesyłajcie na pocztę Waszej grupy:

6-latki – starszaki.6@onet.pl

5-6-latki – jarzebinki.6@o2.pl

5-latki – przedszkole5grupa4@o2.pl

4- latki – przedszkole5.4latki@tlen.pl

3-4-latki – przedszkole5grupa2@op.pl

3-latki – przedszkole5.3latki@gmail.com

………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..

Eksperymenty z Przedszkolakiem

1. Chmura w domu

W końcu teoria to jedno, ale zobaczyć na własne oczy jak powstaje chmura to coś innego 🙂

Przygotowanie eksperymentu zajmie tylko chwilę bo potrzebujesz:

  • słoik z nakrętką
  • wodę (wrzątek i lód)
  • zapałki

Jak w wiele eksperymentów możemy angażować swoje pociechy, tak tutaj, mamy wrzącą wodę i zapałki więc musimy uważać, by dziecko oglądało go z odpowiedniej odległości.

Jak to działa?

Wlej wrzątek do słoika (ok. połowę wysokości). Na nakrętce połóż lód i połóż nakrętkę na górze słoika (lód zostaje na górze). Tłumaczymy jak powstaje deszcz, następnie odkrywamy pokrywkę, wrzucamy zapaloną zapałkę i zakrywamy z powrotem słoik. W środku zbiera się chmura, którą po chwili wypuszczamy ze słoika.

Podczas eksperymentu opowiadamy dziecku, jak powstaje chmura i z czego się składa. Chmury zbudowane są z kropelek wody. Parująca woda unosi się, ochładza i zmienia w malutkie kropelki, które tworzą chmury. Kiedy oglądamy je na niebie są puszyste, a to po prostu duża ilość skroplonej wody.

Film pokazujący ten eksperyment znajdziesz tutaj.

2. Deszcz

Deszcz w domu? To kolejna okazja do nauki, tym razem o zjawisku atmosferycznym, jakim jest deszcz.

Co potrzebujesz?

  • słoik lub szklankę z wodą
  • lód
  • nakrętkę lub talerzyk

 

Jak to działa?

Na szklankę/słoik nałóż talerz/nakrętkę z kostkami lodu – teraz zobaczcie, co stanie się na ściankach szklanki. Mamy prawdziwy deszcz w domu. Możecie omówić to przy wcześniejszym eksperymencie z chmurą, ponieważ początek jest wspólny. Dzięki ciepłej wodzie para wodna unosi się do góry, im wyżej tym chłodniej, więc przy kontakcie ze spadkiem temperatury (u nas lodem) przechodzi ze stanu gazowego w ciekły.

 

3. Tęcza

Potrzebujesz:

  • pół szklanki wody
  • biała kartka papieru
  • słoneczna pogoda

 

Jak to działa?

Połóż kartkę w słońcu – szklankę przytrzymaj nad kartką, tak żeby znajdowała się bezpośrednio w słońcu. Zobaczycie tęczę. Dlaczego? Światło nie jest przezroczyste, tylko składa się z wielu barw – gdy światło napotka na drodze szklankę wody rozdzielimy ją na różnokolorowe wiązki, dzięki czemu na papierze zobaczymy tęczę. Tęczę zobaczycie też w bańkach mydlanych w słoneczny dzień.

To doświadczenie możecie połączyć z wytłumaczeniem dziecku, jak powstaje tęcza na niebie i tęczową pracą plastyczną.

……………………………………………………………………………………………………………….

Wierszyki – masażyki

           Dziecięce masażyki, to zabawy relacyjno-relaksujące łączące różne formy dotyku, masażu z piosenką lub wierszykiem. Ten rodzaj zabaw służy pogłębianiu kontaktu emocjonalnego z dzieckiem. Jest to szczególna forma kontaktu z dzieckiem, która przez dotyk ma zbliżyć dorosłego i dziecko oraz dostarczyć dziecku wiele radości, przynieść mu relaks, zaspokoić jego potrzebę kontaktu fizycznego i emocjonalnego, zwiększyć jego poczucie bezpieczeństwa. Dzięki tym ćwiczeniom dziecko może cieszyć się dobrym samopoczuciem fizycznym i psychicznym, wyciszyć się i odprężyć, ale może się także poprawić jego zdolność koncentracji uwagi. Masażyki to zabawy oparte na dotyku. Powstały z myślą o dzieciach i rodzicach.

Podczas masowania należy przestrzegać następujących zasad:

– nie spieszyć się, dać dziecku tyle czasu, ile potrafi ono przyjąć,

– masując, rodzic powinien zachować spokój, spokojnie oddychać,

– koncentrować się na dziecku, jego reakcjach i wspólnej radości z przebywania razem. Masują na zmianę rodzice dzieci i odwrotnie

 

(Opracowane na podstawie: Bogdanowicz M., Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki)

Przyszła myszka do braciszka. [opuszkami palców na plecach dziecka wykonujemy posuwiste i delikatne ruchy]
Tu zajrzała, tam wskoczyła, [lekko łaskoczemy dziecko za jednym uchem, następnie za drugim]
A na koniec tu się skryła. [wsuwamy palec za kołnierzyk]

Płynie, wije się rzeczka [rysujemy na plecach dziecka falistą linię]
Jak błyszcząca wstążeczka. [delikatnie drapiemy je po plecach]
Tu się srebrzy, tam ginie, [wsuwamy palce za kołnierzyk]
A tam znowu wypłynie. [przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy]

 

Wspinał się pajączek po rynnie. [wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka]
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka [rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół]
Zaświeciło słoneczko, [masujemy plecy ruchem okrężnym]
Wysuszyło pajączka, rynnę i… [masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło]
Wspinał się pajączek po rynnie… [zaczynamy od początku.]

Drzewom we włosy dmucha wiatr, [dziecko jest odwrócone do nas plecami, dmuchamy w jego włosy]
A deszczyk kropi: kap, kap, kap. [leciutko stukamy po plecach dziecka]
Krople kapią równiuteńko, [głaszczemy je po włosach i ramionach]
Szepczą cicho: „mój maleńki, [wodzimy opuszkami po plecach dziecka]
Śpij już, śpij, śpij, już śpij, już śpij…”

Leci listek, leci przez świat [wędrujemy opuszkami palców dwa razy]
Gdzieś tam na ziemię cicho spadł. [lekko naciskamy je w jednym miejscu]
Leci drugi, leci trzeci, [szybko, z wyczuciem stukamy wszystkimi palcami]
Biegną zbierać listki dzieci. [jak wyżej]
No, a potem wszystkie liście [głaszczemy dziecko po plecach]
Układają w piękne kiście. [jak wyżej]

Po pleckach płynie rzeczka [rysujemy palcem wężyki wzdłuż plecków]
I przeszła pani na szpileczkach [„idziemy” palcami jak w butach na obcasach]
A potem przeszły słonie [ugniatamy powoli całymi dłońmi]
I przejechały konie [„galopujemy” pięściami – oczywiście nie za mocno!]
A potem spadł deszczyk  [robimy deszczyk opuszkami palców po całych pleckach]
Czy czujesz już dreszczyk? [szybkie tup-tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa]

Idzie kominiarz po drabinie [wędrujemy palcami po plecach dziecka]
Tu zadzwoni [„dzwonimy” łapiąc dziecko za uszko]
Tu zapuka [stukamy leciutko w czoło dziecka]
A dzień dobry pani kluka [łapiemy za nosek]

Płynęła sobie rzeczka [palcem rysujemy na plecach krętą rzeczkę]
Świeciły dwa słoneczka [rysujemy dwa kółka]
Idą konie [palcami udajemy kroki konia]
Przeszły słonie [palcami udajemy ciężkie słoniowe kroki]
Spadł deszczyk [palcami naśladujemy spadające krople]
Przeszedł dreszczyk? [łaskoczemy dziecko w boczki]
Tu podkóweczka tu, tu, tu [rysujemy palcem na stopie dziecka kształt podkowy]
Tu gwoździczek tu, tu, tu [delikatnie kłujemy palcem dziecko w stopę]
I młoteczkiem: puk, puk, puk [delikatnie pukamy w stopę dziecka]
I pilniczkiem: pitu pitu, pitu [jeździmy dziecku po stopie palcem, udając, że szlifujemy pilnikiem gwoździe. Dziecko ten ruch łaskocze, więc się śmieje i zwykle wyciąga zaraz drugą nogę do podbicia podkóweczki]

 

Słońce świeci [delikatne głaskanie po plecach]
Kroczą słonie [delikatne uderzanie otwartymi dłońmi]
Pędzą konie po betonie [uderzanie pięściami]
Płynie sobie kręta rzeczka [naśladowanie biegu rzeki]
Przeszły panie na szpileczkach [dotykanie czubkami palców]
Z gryzącymi pieseczkami [delikatne szczypanie]
Pada bardzo drobny deszczyk [dotykanie opuszkami palców]
Czy poczułeś dreszczyk ? [gwałtowne zsunięcie rąk po plecach w dół]

 

IDZIE PANI, WIETRZYK WIEJE
Idzie pani: tup, tup, tup,
[Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących]
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
[delikatnie stukamy zgiętym palcem]
skacze dziecko: hop, hop, hop,
[naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach]
żaba robi długi skok.
[z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę]
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
[dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka]
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
[delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami]
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
[Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”]
a grad w szyby łup, łup, łup.
[lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści]
Świeci słonko, [gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym]
wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka]
pada deszczyk. [z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy]
Czujesz dreszczyk? [leciutko szczypiemy w kark]

…………………………………………………………………………………………………………….

„To największy błąd rodziców”. Koronawirus a małe dzieci.

 

Koronawirus jest tematem, o którym nie da się nie rozmawiać. Wszyscy śledzimy na bieżąco wiadomości, oglądamy konferencje prasowe, wymieniamy się nowymi doniesieniami. Niestety często zapominamy, że w tle tego wszystkiego są dzieci, które przysłuchują się naszym rozmowom, a bieżące wydarzenia interpretują na swój sposób. Jak rozmawiać z przedszkolakami o pandemii? – radzi psycholog Zuzanna Butryn.

Jak rozmawiać z przedszkolakiem o koronawirusie?

Dzieci obserwują tę sytuację, odczuwają zmiany, napięcie i emocje, które towarzyszą także rodzicom. Nie możemy udawać, że tematu koronawirusa nie ma, ani uznać, że dzieci są za małe na wyjaśnienia. – Najważniejsze w chwili obecnej jest to, że nie wolno nam okłamywać dzieci. To największy błąd rodziców. Nie mówimy, że nic się nie dzieje, albo że temat koronawirusa ich nie dotyczy – wyjaśnia psycholog Zuzanna Butryn. O czym powinniśmy pamiętać?

Odpowiednie słowa i zabawa

Jeśli chodzi o najmłodsze dzieci, to kluczem do rozmowy z nimi jest język, jakim się posługujemy. Używanie fachowych stwierdzeń nie będzie zrozumiałe dla przedszkolaka. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie bajek lub zaproponowanie zabawy, która będzie w obrazowy sposób tłumaczyć, z czym mamy do czynienia. “Polecam zorganizowanie wspólnego rysowania lub lepienia z plasteliny, w trakcie którego stworzymy z dzieckiem stworka, który jest niebezpieczny dla płuc i powoduje, że chorują i ciężko jest nam oddychać. Należy przy tym dość obrazowo pokazać maluchowi, jak działa organizm i co się dzieje, gdy wirus w nim “zamieszka” – tłumaczy psycholog. Możemy też wspólnie wymyślić bajkę o superbohaterze, który walczy z wirusem i stara się go pokonać.

Motywacja dziecka

Nie zapominajmy, że dzieci w tym wieku należy motywować do pewnych zachowań. Jednym sposobem jest wspomniana już bajka z bohaterem, który staje się przykładem do naśladowania. Innym, może być znany wszystkim system motywacyjny oparty o nagrody, dla dzieci w wieku przedszkolnym z powodzeniem wystarczą naklejki lub pieczątki, które może zbierać np. za mycie rąk. Psycholog przypomina: “pamiętajmy przy tym, że wyrabianie nawyków zajmuje czas i wymaga cierpliwości oraz konsekwencji od rodziców. Nie bez znaczenia jest także dawanie przykładu, jeśli sami nie zadbamy o własną higienę, to od kogo dziecko ma się tego nauczyć? Nie epatujemy paniką, bo nagle mycie rąk może stać się sytuacją bardzo stresującą. I pod żadnym pozorem nie straszmy dzieci, że jeśli nie będą tego robić, to zachorują lub umrą”.

Filtrowanie wiadomości

Telewizory w większości domów chodzą teraz na okrągło. Chcemy mieć dostęp do informacji, ale zapominamy, że dzieci biernie słuchają wiadomości. “Jestem zdania, że telewizor powinien być wyłączony. Wygospodarujmy sobie czas na informacje, gdy dziecko śpi lub jest poza zasięgiem. Korzystajmy z serwisów internetowych i czytajmy, co się dzieje. Starajmy się filtrować to, co słyszą nasi najmłodsi domownicy. W telewizji padają czasami zdania: “kolejne ofiary”, “umarło kilkanaście osób” – tego typu komunikaty nie powinny docierać do maluchów. Ten przekaz będzie powodował u nich jedynie lęk” – przestrzega Butryn.

Wyjaśnianie emocji

Nie zostawiajmy dzieci samych z emocjami, których doświadczają w tej sytuacji. Tak samo, jak dorośli, przedszkolaki na swój sposób odczuwają lęk, stres, strach czy napięcie. Jednak różnica polega na tym, że nie wiedzą jeszcze, jak nazwać to, co czują i jak sobie z tym poradzić. Dlatego ogromna odpowiedzialność spoczywa na ich opiekunach. “Warto mówić dzieciom wprost, że jeśli mama zachoruje, to może znaleźć się w szpitalu, że to wirus, który jest groźny dla starszych osób, takich jak babcia czy dziadek i dlatego nie możemy ich odwiedzać. Odpowiadajmy zgodnie z prawdą i wprost, a najlepiej na te pytania, które zadają dzieci. Bądźmy po prostu szczerzy, mówmy łatwym językiem, że to choroba uleczalna i że są leki, które pomagają chorym” – wyjaśnia psycholog. I dodaje: “komunikujmy nasze emocje, mówmy o tym, że też czujemy strach. To nic innego jak współodczuwanie i uczenie dzieci, że sytuacja jest trudna dla każdego, bez względu na wiek”.

………………………………………………………………………………………………………………..

Przypominamy adresy poczty elektronicznej, utworzonej dla wszystkich grup przedszkolnych. Prosimy Rodziców o przesyłanie na podane adresy prac lub zdjęć prac swoich Pociech:

6-latki – starszaki.6@onet.pl

5-6-latki – jarzebinki.6@o2.pl

5-latki – przedszkole5grupa4@o2.pl

4- latki – przedszkole5.4latki@tlen.pl

3-4-latki – przedszkole5grupa2@op.pl

3-latki – przedszkole5.3latki@gmail.com

……………………………………………………………………………………………………………..

Propozycja zabawy muzyczno-ruchowej dla dzieci młodszych:

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

…………………………………………………………………………………………………………….

Logopedia w domu    

Zachęcamy do obejrzenia filmu „Dlaczego dzieci nie mówią? Ćwiczenia logopedyczne w domu”. Jest to film dla rodziców dzieci 3-6 letnich, dowiecie się tam jakie są przyczyny opóźnionego rozwoju mowy, dlaczego dzieci nie mówią. Znajdziecie tam ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny (język, wargi, podniebienie miękkie) w formie zabawowej, ćwiczenia aparatu oddechowego oraz ćwiczenia słuchowe. Serdecznie zachęcamy do ćwiczeń z dzieckiem w domu codziennie.

Film „Dlaczego dzieci nie mówią? Ćwiczenia logopedyczne w domu”:

https://youtu.be/V_SHb18DxDw

……………………………………………………………………………………………………………

Czytajmy dzieciom bajki – codziennie❤️

20 min dziennie, a tak dużo znaczy.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

……………………………………………………………………………………………………………..

Pomysł na wielkanocne memory wykonane własnoręcznie:

 

……………………………………………………………………………………………………………..

Jajeczne propozycje:

 
Obraz może zawierać: jedzenie
Obraz może zawierać: jedzenie
 
Obraz może zawierać: jedzenie

 

…………………………………………………………………………………………………………….

Wielkanoc – po angielsku:

https://www.youtube.com/watch?v=ANyXUJ3esWE 

https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8 

……………………………………………………………………………………………………………

Jak posiać rzeżuchę?

Najlepiej wysiać rzeżuchę na zwilżoną watę. Potrzebne ci będą:

  • opakowanie lub dwa nasion rzeżuchy (ok. 2 zł za torebkę),
  • wata lub lignina,
  • woda,
  • płaskie naczynie.
  1. Do naczynia włóż watę lub ligninę, możesz też rozłożyć ją na płaskim talerzu albo obłożyć nią zewnętrzną stronę salaterki (wówczas rzeżucha będzie przypominać zieloną górkę).
  2. Zwilż watę wodą.
  3. Rozsyp nasiona rzeżuchy. Postaraj się zrobić to w miarę równomiernie, by nie było „łysych” miejsc i żadnych prześwitów. Spryskaj je wodą.
  4. Przez cały okres uprawy rzeżuchy (a trwa to około 1,5 tygodnia) podlewaj ją wodą (trzeba to robić codziennie, bardzo ważna jest tu regularność).
  5. Pierwsze nasiona kiełkują już po 2-3 dniach. Rzeżucha wyrośnie szybciej, jeśli postawisz ją w słonecznym, ciepłym miejscu. Po ok. 10 dniach można już ścinać rzeżuchę i jeść.

 

Dekoracja świąteczna z wykorzystaniem wysianej rzeżuchy:

Rzeżuchę wysiewamy do skorupek po jajkach. Gdy zacznie rosnąć, będzie pięknie wystawać z kolorowych skorupek.

…………………………………………………………………………………………………………..

Pomysły na wielkanocne prace plastyczne: 

Kurczaczki z wachlarza:

Opis do kurczaka z wachlarza: Na kurczaczka potrzebujemy dwóch kartek A4. Kartkę trzymamy poziomo, robimy wachlarz (składając kartkę naprzemiennie – raz w jedną raz w drugą stronę), następnie rozcinamy kartkę (również trzymając ją poziomo) następnie sklejamy wszystkie cztery małe wachlarze. Powstanie nam koło, na którym przyklejamy oczka, dziób wycięte z papieru. Z tyłu podklejamy nóżki wycięte z papieru i gotowe.

Kogucik z rolki po ręczniku papierowym i kolorowego papieru:

Zajączek wielkanocny z dłoni odrysowanej na kolorowym papierze:

Kurczaczki i zajączek z opakowania po jajkach:

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

Koszyk (z makaronu) z pisankami :

https://pracaplastyczna.pl/index.php/wielkanoc/1497-makaronowy-koszyk

…………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………..

 

 
Kreatywne układanki z makaronu:
 

……………………………………………………………………………………………………………..

Drogi Rodzicu!

Samodzielność jest ogromnie ważna dla przedszkolaka, dzięki niej lepiej, pewniej, bezpieczniej czuje się i funkcjonuje w grupie przedszkolnej. Ale czym charakteryzuje się samodzielność? Spójrz na przygotowane plakaty.

……………………………………………………………………………………………………………..

LOGOPEDIA W DOMU

Ćwiczenia pionizacji języka do SZ, Ż, CZ, DŻ, R, L, T, D…

Witam, proponuję żebyś przez 2 tygodnie poćwiczył(a) język. Te ćwiczenia pomogą Tobie w pięknym mówieniu.

Instrukcja
– Usiądź przed lustrem i otwórz szeroko buzię
– Dolna szczęka unieruchomiona (możesz ją przytrzymać palcami obu rąk)
– Uderzaj pionowo (do góry) czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy (za górnymi zębami)

I tydzień: ćwicz język (baw się językiem):
1 Pośpiewaj:
la, la, la, la…
lo, lo, lo, lo…
lu, lu, lu, lu…
le, le, le, le…
2 Naprzemiennie wymawiaj głoski tttt i dddd, najpierw wolno, potem szybko.
3 Pomasuj swój języczek, leciutko go przygryzając. Uważaj aby nie ugryźć się za mocno!
4 Wykonuj najpierw powolne, potem coraz szybsze ruchy językiem w górę (do nosa) i w dół (do brody), następnie na boki: raz w prawo, raz w lewo.
5 Poproś osobę dorosłą, aby posmarowała Twoje podniebienie masłem orzechowym, czekoladą lub miodem (wybierz to, co lubisz najbardziej). Zadaniem Twojego języczka jest zlizanie całej słodkości z podniebienia. Do dzieła!

II tydzień: ćwicz pionizację języka – buzia szeroko otwarta:
1 Oblizywanie wargi górnej i zębów górnych oraz pod nosem.
2 Liczenie zębów górnych językiem (język po kolei dotyka każdego ząbka).
3 „Miotełka” po podniebieniu (zmiataj językiem od zębów w stronę gardła i z powrotem, a potem od lewej strony w prawa i z powrotem)
4 Stawianie „kropek” językiem po podniebieniu.
5 Wylizywanie językiem ze spodka (miodu, kremu czekoladowego itp.).
6 „Konik” mlaskanie całym językiem, a następnie tylko czubkiem języka o podniebienie.
7 Dotykanie językiem do nosa.
8. Zwijanie języka w rulonik (czubek języka oparty za dolnymi zębami).
9 Drapanie czubkiem języka o krawędzie górnych zębów (język napięty).

                Drodzy rodzice! Macie okazję do wspólnego działania, a są to ćwiczenia logopedyczne. W tych zabawach dziecko ćwiczy mięśnie języka (głównie pionizację języka), która jest warunkiem prawidłowej realizacji wielu głosek. Poświęćcie proszę codziennie kilka chwil na takie zabawy.

………………………………………………………………………………………………………………..

PROPOZYCJA AKTYWNOŚCI KULINARNEJ

Możesz z mamą zrobić smaczne ciastka z jabłkami. Potrzebujesz do tego następujących produktów:

– 3 szklanki mąki pszennej,

– pół szklanki cukru,

– 1 opakowanie  cukru waniliowego,

– kostkę margaryny,

– 4 żółtka,

– 2 łyżeczki proszku do pieczenia.

Droga mamo! Drogi tato! Porozmawiaj z dzieckiem o zgromadzonych produktach. W czasie ich przygotowywania daj dziecku je powąchać, dotknąć,  posmakować te, które można spożywać bez obróbki termicznej („na surowo”). Wytłumacz, które z nich i dlaczego są szkodliwe w dużych ilościach i tylko w pewnych ilościach stanowią dodatek do przygotowywanej potrawy.

Wszystkie składniki wymieszaj w misce tak, aby połączyły się ze sobą w jednolitą masę. Pozostaw ciasto  w lodówce na 15 minut.

Dokładnie umyj jabłko. Mama po obraniu jabłka ze skórki, pokroi je w plasterki.

Z kawałków schłodzonego ciasta wylepiaj kulki, z kulek małe placki i  zawijaj w nie plasterki jabłka. Układaj uformowane ciasteczka na blaszce do pieczenia wyłożonej odpowiednim papierem. Należy je piec w piekarniku w temperaturze 180 stopni do zarumienienia. Mama z pewnością to potrafi!

Zamiast jabłek możesz użyć innych owoców np. bananów lub gruszek.

Smacznego!

………………………………………………………………………………………………………………

Bocian z wacików kosmetycznych:

Bocian z jednorazowego talerzyka:

Potrzebne materiały:

  • papierowy talerzyk jednorazowy
  • plastikowe łyżeczki 
  • czarna i czerwona farba plakatowa
  • klej  (ewentualnie taśma klejąca)
  • nożyczki

Propozycje prac plastycznych (tulipany i mlecze) przy użyciu

widelca maczanego w farbie plakatowej: 

………………………………………………………………………………………………………………….

PROPOZYCJA WSPÓLNEGO NAKRYCIA STOŁU DO OBIADU

Witamy! Droga Mamo! Drogi Tato! Sposób, w jaki spożywamy posiłki, stanowi tożsamość rodziny oraz społeczeństwa. Wypracowane tradycje kulturowe stosujecie w domu – każdy według swoich umiejętności i potrzeb. Proponowaną aktywność z dzieckiem możesz zastosować po ewentualnej modyfikacji. Proponujemy pytania pomocnicze:

Ile osób zasiądzie do obiadu?

Ile krzeseł stoi przy stole?

Z ilu dań składa się obiad?

Ile potrzeba płaskich talerzy?

Ile potrzeba głębokich talerzy?

Ile potrzeba łyżek?

Ile potrzeba widelców?

Czy będą potrzebne do dzisiejszego obiadu noże? Ile ich potrzeba?

Jeśli pod wazę potrzebujesz płaskiego talerza, to ile potrzeba razem płaskich talerzy?

Co jeszcze ustawisz na stole? (wazę, serwetki, paterę z owocami, wazon z kwiatami?)

Policz poszczególne elementy zastawy na 10 osób.

Po obiedzie rozdaj każdej osobie siedzącej przy stole  po 2 ciasteczka. Mamo, tato, wykonaj czynność rozdawania, rozdzielania określonej ilości ciastek na ilość osób zasiadających przy stole obiadowym. Po rozdzieleniu ponownie zapytaj, ile ciasteczek rozdano.

Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o tym, na czym polega kulturalne spożywanie obiadu. Dlaczego to jest tak ważne?

 Jakie są rodzaje zup?

Jak nazywa się zupa ugotowana z buraków?

Jak nazywa się zupa ugotowana  ze szczawiu?

Jak nazywa się zupa ugotowana z kiszonej kapusty?

A jak nazywa się zupa ugotowana z kurczaka?

Odpowiedzi skierujcie na pocztę swojej grupy.

Smacznego!

………………………………………………………………………………………………………………

Logopedia w domu 

Głoska “sz”

 

Demonstrujemy twarzą do dziecka, a następnie przed lustrem poprawną wymowę głoski “sz””

Patrz, jak to robię (język dotyka wałka dziąsłowego, zęby zwarte, wargi ściągnięte w ryjek i posłuchaj: szszszsz… (długie), sz, sz.. (krótkie)

 

Ćwiczenia warg, policzków, szczeki, oddechowe:

  • Szerokie otwieranie ust – zęby widoczne
  • Próby zaokrąglania warg w kształt “ryjka”
  • Cmokanie i całuski do lusterka
  • Gwizdanie
  • Próba utrzymania w zaokrąglonych ustach (patyczka, krążka)
  • Dmuchanie na świecę, watkę, listki, piórka (powietrze nabieramy nosem, wydmuchujemy ustami ułożonymi w “ryjek”)
  • Nadmuchiwanie policzków “Baloniki”, a potem wypuszczanie powietrza ustami, poprzez naciśnięcie policzków palcami

 

Ćwiczenia języka (buzia szeroko otwarta, żeby widoczne):

  • Wysuwanie i chowanie języka – język pracuje poziomo, nie opiera się na wardze.
  • Kląskanie środkiem języka o podniebienie.
  • Unoszenie czubka języka do zębów górnych i opuszczanie do dolnych.
  • Unoszenie języka do górnego wałka dziąsłowego (dziąsła) i opuszczanie czubka języka za zęby dolne
  • Wypowiadanie w tym układzie na przemian aaa-lll, aaa-lll…
  • Dotykanie czubkiem języka do podniebienia twardego
  • Zabawa “Chodzenie po schodkach”
  • Dotykanie końcem języka do górnych zębów
  • Dotykanie końcem języka do wałka
  • Dotykanie końcem języka do podniebienia twardego co ½ cm ku podniebieniu miękkiemu (coraz bliżej gardła)
  • Dotykanie końcem języka do nosa, na brodę, do lewego i prawego ucha.
  • Dmuchanie na czubek języka, który znajduje się na górnym wałku dziąsłowym (powinien wyjść dźwięk zbliżony do sz)

Ćwiczenia słuchowe:

  • Dorosły naśladuje szum wiatru – dziecko słucha
  • Powtarza szereg wyrazów z gł. “sz” w nagłosie i akcentuje wymowę – dziecko słucha
  • Powtarza na zmianę sz-s-sz.., a dziecko wskazuje etykietę “sz”, gdy słyszy “sz”
  • Dorosły wymawia wyrazy z gł. “sz” prawidłowo i nieprawidłowo, a dziecko klaszcze w dłonie gdy “sz” jest nieprawidłowe
  • Dorosły recytuje wiersz “Szofik” – dziecko słucha
    sza, sza, sza Szofik ma
    sze, sze, sze muszle dwie
    szy, szy, szy może trzy
    szu, szu, szu spadły mu
    szo, szo, szo aż na dno
  • Zabawa logopedyczna słuchowa “Dwóch magików” (rozróżnianie głosek s i sz)

Jeden magik wyczarowuje przedmioty z kapelusza, drugi wyciąga je spod stołu przykrytego obrusem. Przed rozpoczęciem zabawy prowadzący pyta dzieci jakie głoski słyszą na końcu wyrazów kapelusz i obrus? Dzieci łączą z rysunkiem przedstawiającym kapelusz wszystkie obrazki, których nazwy kończą się głoską sz (mysz, wąż, jeż, wachlarz, talerz, kalosz, zaś obrazki, których nazwy kończą się głoską s (lis, pies, kaktus, ananas, globus, długopis), łączą z rysunkiem przedstawiającym stół przykryty obrusem. Prowadzący sprawdza, czy dzieci prawidłowo wykonały ćwiczenie. Prosi by przypomniały, jakimi głoskami kończą się nazwy wszystkich wyczarowanych przedmiotów.
Zachęcamy rodziców do wykonania podobnych zabaw z głoskami sz i s na początku wyrazów, a następnie w środku wyrazów.

………………………………………………………………………………………………………………

TEMAT TYGODNIA: WODA I SŁOŃCE 

Cele:
– wprowadzenie litery W,w (doskonalenie słuchu fonematycznego, usprawnianie grafomotoryki),
– rozwijanie inwencji twórczej,
– „wzbogacanie” wiedzy dzieci na temat słońca, wody, chmur,
– zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie.

Literka – zapoznanie z filmikiem dołączonym w linku.

 

Wykonanie pracy – książka cz. III – str. 38 – 41.

Gimnastyka: codziennie poćwicz z załączonym filmikiem

PIOSENKA
obejrzyj film i spróbuj nauczyć się tej wesołej piosenki:

A to są słowa piosenki:

„Marzec czarodziej”
Chodzi marzec-czarodziej
Po chmurach, po lodzie
Aż tu nagle hokus-pokus
I już pączki na patyku
I już trawka na śnieżniku
Och, ten marzec-czarodziej
Chodzi marzec-czarodziej
Po chmurach, po lodzie
Aż tu nagle hokus-pokus
Słońce rzuca swe błyskotki
Że aż mruczą bazie-kotki
Och, ten marzec-czarodziej
Chodzi marzec-czarodziej
Po chmurach, po lodzie
Aż tu nagle hokus-pokus
Przez kałuże skaczą kaczki
Żwawe kaczki-przedszkolaczki
Och, ten marzec-czarodziej

 

……………………………………………………………………………………………………………….

 

PROPOZYCJA EMPIRYCZNEGO POZNANIA UPRAWY FASOLI

Witamy! Proponujemy, abyś wspólnie z mamą lub tatą, założył wodną uprawę fasoli. Będziesz miał możliwość ciekawego doświadczenia, jak rozwija się życie w roślin.

INSTRUKCJA: Potrzebujesz:

– 3-5 nasionek fasoli (mama trzyma je w szafce w kuchni),

– słoik po dżemie i podstawkę (talerzyk) pod niego,

– gazę lub zwykły bandaż,

– gumkę recepturkę.

NASTĘPNIE: Złóż dwukrotnie gazę, przymocuj gumką do słoika, naciągnij palcem, aby powstał dołek. W tym dołku umieść nasiona. Do słoika wlej wodę tak, aby nasiona były zanurzone w wodzie. Dbaj o to, aby nasiona były cały czas wilgotne.

PYTANIE 1: Jak myślisz, co pojawi się najpierw? Korzenie, a może liście? Jakiego będą koloru? Skorzystaj z możliwości przekazania odpowiedzi i (w miarę możliwości) wykonanych zdjęć na pocztę swojej grupy. Mama i tata znają jej adres.

6-latki – starszaki.6@onet.pl

5-6-latki – jarzebinki.6@o2.pl

5-latki – przedszkole5grupa4@o2.pl

4- latki – przedszkole5.4latki@tlen.pl

3-4-latki – przedszkole5grupa2@op.pl

3-latki – przedszkole5.3latki@gmail.com

PYTANIE 2: Jak myślisz, w jakim celu potrzebna była podstawka pod słoik?

DROGA MAMO, DROGI TATO! Macie wspaniałą okazję do aktów wspólnego działania z dzieckiem, doświadczania miłych chwil wspólnej pracy, obserwacji przyrody, rozmowy o przewidywaniu, jak i oceny samodzielności waszego dziecka w myśleniu. Poświęćcie,  prosimy, kilka chwil na trochę inną zabawę z dzieckiem. Pamiętajcie, że proponujemy obserwację dla dziecka, a Wasze pytania pozwolą, aby dziecko samodzielnie myślało, a więc dochodziło do wiedzy.

POLICZ z dzieckiem, ile ptaków przyleciało w określonym czasie na Wasz balkon.

POLICZ z dzieckiem, ile przejeżdżających samochodów zobaczycie przez okno w ciągu określonego czasu. Jeśli odpowiedź brzmi np. „Trzy”, to POLICZ z dzieckiem, ile kół miały razem. Z pewnością pomocny będzie do tego rysunek, a przecież Twoje dziecko bardzo ładnie rysuje!